LOGOWANIE
X
Warto zdawać sobie sprawę, że studio fotograficzne to po prostu miejsce, w którym możemy swobodnie kreować warunki oświetleniowe. Im jest większe, im lepiej wyposażone tym większą mamy kontrolę nad planem zdjęciowym. Profesjonalne studio fotograficzne zapewni nam oczywiście najbardziej komfortowe warunki do pracy, jednak oświetlenie studyjne możemy z powodzeniem stosować nawet w naszym pokoju budując domowe studio fotograficzne lub w plenerze. W każdej z tych sytuacji przyda nam się inny sprzęt fotograficzny, inne modyfikatory światła i inny rodzaj oświetlenia. Warto więc przemyśleć jaki rodzaj fotografii nas najbardziej interesuje i w jakich warunkach chcemy pracować. Wybór odpowiedniej lokalizacji oraz sprzętu będzie konsekwencją tych decyzji.
Studio fotograficzne jednoznacznie kojarzy się z różnego rodzaju źródłami światła. Wybór jest duży i powinniśmy sprawdzić, które będą najlepsze dla naszych planów. W fotografii najczęściej stosowane są studyjne lampy błyskowe o dużej energii błysku. Błysk pozwala zamrozić ruch w kadrze i uzyskać ostre zdjęcia nawet w przypadku poruszających się modeli. Oświetlenie ciągłe takie jak świetlówki, lampy wyładowcze czy popularne od pewnego czasu lampy LED częściej niż w fotografii stosuje się w produkcji video. Kiedy jednak fotografujemy sceny statyczne i możemy sobie pozwolić na długi czas naświetlania, wtedy lampy błyskowe z powodzeniem możemy zastąpić światłem ciągłym. Rozwiązanie to sprawdzi się w wielu przypadkach fotografii produktowej np. zdjęcia produktów do ofert w internecie. Najlepsze lampy fotograficzne oraz oświetlenie video sprawdzą się tylko wtedy kiedy dobierzemy sprzęt odpowiedni do naszych potrzeb.
W fotografii studyjnej wykorzystywane są tła różnego rodzaju. W przeciwieństwie do fotografowania w konkretnej lokalizacji gdzie w tle znajdują się różne przedmioty, fotografia studyjna częściej kojarzy się z gładkim, jednobarwnym tłem. Dodatkowo, często stosowanym rozwiązaniem jest brak perspektywy za fotografowanym obiektem. Efekt ten uzyskuje się fotografując na cykloramie. Jest to stała konstrukcja, pomalowana najczęściej na biało a ściana i podłoga zamiast pod kątem 90 stopni, połączone są łukiem. Ten sam efekt uzyskuje się rozwijając tło kartonowe tak aby stanowiło równocześnie podłogę i ścianę za modelką. Na rynku znajdziemy tła fotograficzne różnego rodzaju: kartonowe, polipropylenowe, winylowe lub tekstylne oraz oczywiście zadrukowane różnymi wzorami tła scenkowe. Bezwzględnie najpopularniejsze jest kartonowe tło fotograficzne. Nie należy do najtańszych jednak wysoka gramatura, jednolita barwa i bardzo duży wybór kolorów znacznie ułatwiają pracę fotografa. Wśród wielu dostępnych barw i odcieni najczęściej wybierane jest białe tło fotograficzne, w dalszej zaś kolejności czarne lub szare.
Dla efektu jaki zamierzamy osiągnąć na zdjęciach kluczowe znaczenie ma charakter światła jakie zaplanujemy. Ten z kolei możemy zmieniać za pomocą różnych modyfikatorów. Najprostszym i najpopularniejszym są blendy fotograficzne czyli składane płaszczyzny o różnych rozmiarach i różnych powierzchniach odbijających. Blenda fotograficzna służy do odbicia światła w pożądanym kierunku i jednocześnie zmiany jego charakteru. Powierzchnia srebrna oziębia barwę światła zaś złota ją ociepla. Blendy stosuje się zarówno w studio fotograficznym jakim i w plenerze. Jest to najprostsze narzędzie w całym arsenale modyfikatorów.
Kolejnym prostym rozwiązaniem jest parasolka fotograficzna. Zasada jej działania jest ta sama co w przypadku blendy. Parasolka odbija światło zmieniając jego charakter. Różnica polega no konstrukcji. Parasolki fotograficzne przeznaczone są do współpracy ze studyjnymi lampami błyskowymi (oraz specjalnymi uchwytami do lamp reporterskich). Większość lamp studyjnych ma nawet specjalne mocowanie na parasolkę. Oprócz parasoli odbijających możemy jeszcze wyróżnić parasolki dyfuzyjne o półprzezroczystej powierzchni. Ich zadaniem jest przepuszczenia światła - dzięki temu uzyskuje ono łagodniejszy charakter a przejścia między światłem oraz cieniem stają się łagodniejsze.
Najwyżej ocenianymi modyfikatorami światła w studio są softboxy. Ich konstrukcja pozwala nie tylko nadać światłu porządny kierunek, ale również zmienić jego charakter dzięki powierzchniom dyfuzyjnym.
W zasadzie wszystkie modyfikacje światła w studio opierają się o stosowanie różnych powierzchni dyfuzyjnych oraz odbijających. Modyfikatory to jednak nie tylko nakładki na lampy błyskowe. W fotografii produktowej stosuje się np. stół bezcieniowy, którego powierzchnia pozwala na podświetlenie fotografowanego obiektu od spodu i wyeliminowanie tym samym nieporządnych cieni. Często stół uzupełniany jest również namiotem bezcieniowym, który pomaga uzyskać równomierny rozkład światła na produkcie i wyeliminować odbicia na jego powierzchni.